Psst…zeg eens eerlijk, hoe is jouw communicatie met je patiënten?
“Luister” jij ook wel eens naar je patiënten om daarna gewoon toch te doen wat JIJ wilt?
Of dat je maar blijft hummen tijdens hun verhaal terwijl je alles in het EPD tikt? Ook al zijn ze allang klaar met hun verhaal?
Want: druk, druk, druk, weet je wel…
Je bent de enige niet.
Slechte communicatie door artsen
Laatst was ik met mijn moeder in het ziekenhuis. Na een val had zij een humerus dislocatie en orbitafractuur opgelopen en dat gaf mij weer een mooi inkijkje in de communicatievaardigheden van verschillende artsen.
Helaas is er in 25 jaar niet veel veranderd.
Oprechte vragen over de zorgen van mijn moeder of over haar ideeën over de revalidatie bleven uit.
Vragen of mijn moeder uitleg wilde over de röntgenfoto’s? Nope.
Interesse hoe ze het thuis redde met één arm en één open oog? Waarom zou je.
Ik schaamde me voor mijn collega’s.
Natuurlijk. Ze waren best aardig, ze deden hun best. Maar van patiëntgerichte zorg was geen sprake.
Mijn moeder was de orbitafractuur in poli 3. Of de moeilijk te reponeren dislocatie van de rechter humerus. Die gerepareerd moest worden. Maar niet de alleenstaande, reislustige 74-jarige weduwe met een liefde voor haar kleinkinderen, die iedere dag wandelt en schildert. Wat nu natuurlijk niet meer lukte door het dubbelzien en de wekenlange immobilisatie van de rechterarm.
En ik vroeg me af…
Waarom zo weinig patiëntgerichte communicatie?
Wáárom is het zo moeilijk om je patient te blijven zien als een mens met eigen gedachten, gevoelens levende in zijn of haar eigen wereld. Met een context, ingebed in een familie, met werk, hobbies? Terwijl die info je ook nog eens helpt in je diagnostiek, beleid en uitleg?
Hoe zien deze artsen zichzelf in relatie tot hun patient, terwijl ze hun “genees-kunstje” uitvoeren?
Als de installateur die de verwarming even komt fixen?
(Overigens niks ten nadele van onze installateur. Hij is namelijk degene die wél informeert naar hoe onze ideeën zijn over het gebruik van de nieuwe warmtepomp, zodat we nu nooit meer koude voeten hebben.)
Hoe ga je als arts wél beter communiceren met je patiënt?
De onuitgesproken normen en waarden die je als arts hebt meegekregen tijdens je opvoeding thuis, je socialisatie in je opleiding geneeskunde en eerste baan als arts, bepalen hoe jij de arts-patiëntrelatie definieert. En die bepalen daarmee hoe je omgaat met je patient.
Door je overtuigingen te ontdekken en inzicht te krijgen hoe ze je beïnvloeden in je werk en leer je wat jij belangrijk vindt. Je leert waar je valkuilen zitten, wat je sterke kanten zijn, waarom jíj́ altijd de kriebels krijgt van sommige patiënten en je collega niet en hoe je je verhoudt tot je patient. Als ouderwetse dokter? Paternalistisch? Of juist als een coach?
Die zelfkennis en -inzicht kun je gebruiken in je communicatie met je patient, zodat je beter op hun behoeftes kunt inspelen omdat je eigen overtuigingen je niet meer in de weg zitten. Patiëntgericht communiceren is niet het beste met je patient voor hebben of ‘u vraagt, wij draaien’, maar juist kijken waar deze patient op dit moment in deze situatie behoefte aan heeft.
En daarmee wordt patiëntgericht communiceren ineens geneeskunst.
Hoe kan coaching je helpen?
Het ontdekken van je overtuigingen is als de kapitein van de Titanic die er achter komt dat wat je ziet, alleen het topje van de ijsberg is. De meest overtuigingen zijn onzichtbaar en ongekend en om die te ontdekken moet je stilstaan en jezelf onderzoeken. In de hectische artsenpraktijk gaat dat vaak niet vanzelf.
Een coach die zelf ruime ervaring heeft in het medische werkveld kan je dan helpen. Omdat deze zelf ervaren heeft hoe het werken als arts is, weet die precies de vinger op de zere plek te leggen en je overtuigingen boven tafel te krijgen. Zo kun je dan samen onderzoeken wat deze overtuigingen voor gevolgen hebben in je werk en hoe je ermee om zou kunnen gaan om beter te communiceren met je patiënten. Hier vind je een overzicht van coaches voor medici.
En jij? Beheers jij de kunst van patiëntgericht communiceren al?
Laat hieronder in de comments weten wat jouw belangrijkste inzicht was als het over communiceren met je patiënt gaat en help je collega-artsen beter communiceren.
Trouwens, ondanks dat mijn moeder haar arm nog niet goed kan heffen, is de volgende reis al weer gepland. De voorgeschreven fysiotherapie moet dus nog even wachten 😉.